Vanliga frågor

Nedan hittar du våra vanligaste frågor och svar. Om du inte kan hitta svaret på din fråga, tveka inte att kontakta oss genom att maila till info@eastongolf.se eller ringa till 040 - 94 75 00.

Om Easton Golf

  • Vilka är Easton Golf?

    Easton Golf började sälja golfresor 1993 och de första resorna gick österut, till dåvarande Tjeckoslovakien. Därav kommer namnet Easton Golf. Idag är vi en av de allra största aktörerna inom golfresor i hela Norden och vi skickar årligen flera tusen svingtörstande nordbor till varmare breddgrader. Läs gärna mer om oss här.

Bokning & Betalning

  • Hur gör jag för att betala med kort?

    Anmälningsavgiften skall vara betald senast 7 dagar efter bokad resa. När du betalar anmälningsavgiften accepterar du samtidigt Easton Golfs resevillkor. Slutbetalningen skall vara oss tillhanda senast 40 dagar innan avresa. 

    Vi accepterar de vanligaste korten, men tyvärr kan du inte betala med American Express, Diners eller electron- och maestrokort. 

    Du kan välja att betala med kort på tre olika sätt:
    1. Betala med kort online vid bokningstillfället
    När du är klar med din bokning kan du direkt i det sista bokningssteget välja att betala din resa. I bokningsbekräftelsen du fick när du bokade din resa finns direktlänk till Min Resa.  

    2. Betala med kort via vår hemsida vid ett senare tillfälle
    Vill du betala din resa online via vår hemsida klickar du här för att komma till "Mina bokningar". Observera att du måste ange ditt bokningsnummer eller e-postadress samt det lösenord som du fick skickat till dig vid bokningstillfället. Det finns möjlighet att dela upp din betalning genom att klicka på "annat belopp" vid betalningstillfället. 

    3. Betala med kort över telefon
    Vi hanterar av säkerhetsskäl inte kortuppgifter över telefon men om du vill ha hjälp med din kortbetalning så är du välkommen att ringa oss på 040-94 75 00. 

  • Hur gör jag för att betala med giro?

    Du kan betala till vårt vårt bankgiro 5884-1826. Uppge alltid det OCR- nummer som du hittar på ditt resebevis. Du kan också betala till vårt plusgiro 921 29 93-1. Observera att det kan ta upp till tre bankdagar innan betalningen syns på din bokning.

Försäkringar & villkor

  • Är jag försäkrad när jag reser inom EU?

    Sverige har sjukvårdsavtal med länder inom EU så det är viktigt att du tar med ditt kort från försäkringskassan. Du kan enkelt beställa hem ett nytt kort via försäkringskassans hemsida. Tänk på att det skickas hem till din folkbokföringsadress samt att det kan ta upp till 10 arbetsdagar efter beställningen är genomförd.
    Vill du komplettera din försäkring, rekommenderar vi ERV reseförsäkringar som ger dig ett bra skydd för en relativt liten kostnad.
    Telefon: 0770-456900, www.erv.se

  • Är jag försäkrad när jag reser utanför EU?

    Sverige har inget sjukvårdsavtal med länder utanför EU så reseförsäkring är extra viktigt. Skyddet du har genom hemförsäkringen kanske behöver kompletteras. ERV reseförsäkringar som ger dig ett bra skydd för en relativt liten kostnad. Telefon: 0770-456 900, www.erv.se

Hälsa, pass & visum

  • Måste jag ha pass med mig på resan?

    Vi rekommenderar att ditt pass är giltigt 6 månader efter hemresan. Passet får inte vara skadat eller reparerat. Notera att det är den enskilde resenärens eget ansvar att hålla sig à jour gällande regler för respektive inreseland. Vid frågor gällande giltighetstid på ditt pass hänvisar vi till destinationslandets ambassad. Easton Golf ansvarar ej för följderna om resenär ej har giltigt pass eller visum.

  • Bör jag vaccinera mig inför min resa?

    Du bör ha tillräckligt grundskydd för polio, difteri och stelkramp. Kontakta din vårdcentral eller vaccinationscentral, eller se www.vaccination.nu

  • Hur fungerar lokal turistskatt?

    Vissa resmål har börjat införa lokal turistskatt som varje resenär måste betala direkt till hotellet vid utcheckning. Detta är inga avgifter som Easton Golf kan påverka eller betala i förväg.

Flyginformation

  • Vad gäller som biljett för min resa?

    Din biljett för resan är ditt resebevis samt flygbiljett tillsammans med giltigt pass. Du kan när som helst logga in på din bokning via vår hemsida och beställa ett nytt resebevis. Observera att det är tiden på flygbiljetten som gäller, om tiden skiljer på flygbiljetten och ditt tidigare resebevis från oss.

  • Vilket flygbolag reser jag med?

    Vid bokning av din resa framgår vilket flygbolag som används för din specifika avgång. Denna information finns även med på din flygbiljett. För vidare information om terminal hänvisar vi till respektive flygplats hemsida, vänligen se www.swedavia.se eller www.cph.dk om du reser från Kastrup. 

  • När skall jag vara på flygplatsen innan resan?

    Vi rekommenderar att du är på flygplatsen i god tid, minst 90 minuter, före avgång.

  • När öppnar incheckningen?

    Du kan med fördel checka in hemifrån på flygbolagets egen hemsida. Vilket bolag du reser med framgår på din biljett. Incheckningen online öppnar normalt sett mellan 24 och 72 timmar innan avgång. Incheckning på flygplatsen öppnar vanligtvis 2 timmar före avgång. Vi rekommenderar att du är på flygplatsen i god tid, minst 90 minuter, före avgång. 

  • Hur mycket får mitt bagage väga?

    Aegean Airlines - Väska: 23kg + 7kg handbagage. Golfbag: 32kg
    Air France - Väska: 23kg + 7kg handbagage. Golfbag: 23kg
    Brussels Airlines - Väska: 23kg + 12kg handbagage. Golfbag: 15kg
    Emirates – Väska 23 kg Handbagage 7 kg Golfbag 23 kg
    KLM - Väska: 23kg + 7kg handbagage. Golfbag: 23kg 
    Lufthansa - Väska: 23kg + 8kg handbagage. Golfbag 23kg, betalas på flygplatsen
    Norweigan - Väska: 23kg + 8kg handbagage. Golfbag: 23kg
    Nouvelair - Väska: 20kg + 5kg handbagage. Golfbag: 15kg
    Pegasus - Väska: 20kg + 8kg handbagage. Golfbag: 20kg
    SAS - Väska: 23kg + 8kg handbagage. Golfbag: 23kg
    Sunclass Airlines - Väska: 14kg + 6kg handbagage. Golfbag: 15kg
    TAP - Väska: 23kg + 7kg handbagage. Golfbag: 23kg
    Turkish Airlines - Väska: 30kg + 8 kg handbagage. Golfbag: Fritt

  • Vad ska jag tänka på när jag reser med golfbag?

    Använd gärna bärbag då bagageutrymmet på planet är begränsat. Tänk på att golfbagsfodralet vanligtvis endast får innehålla en golfbag, ett par skor samt ett 3-pack bollar. Det vill säga att det är endast detta som du har rätt att få ersättning för av försäkringsbolaget vid förlorat/skadat bagage. Hör gärna efter med ditt försäkringsbolag om vad som gäller för just din resa. Innan du lämnar ankomsthallen bör du kontrollera ditt bagage så att allt är oskadat. Vid skada ska detta anmälas direkt, innan ni lämnar ankomsthallen.

  • Får jag ha vätskor eller krämer i handbagaget?

    Ja, men i handbagaget får det endast finnas vätskor, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl). Dessa skall placeras i en genomskinlig och återförslutningsbar enlitersplastpåse. En enliterspåse per passagerare.

  • Vad gäller om golfbag på mitt flyg?

    Golfbag vid flygning med Nouvelair
    På biljetten ska det framgå att golfbag är inkluderad samt förbetald.

    Golfbag vid flygning med TAP Portugal / Brussels Airlines
    Flyger ni med Tap Portugal eller Brussels Airlines ska det stå ”Golf equipment confirmed prepaid” bredvid flight service.

    Golfbag vid flygning med KLM
    Vid flygning med KLM måste golfbagen betalas på flygplatsen vid incheckning. Kvitto sparas och returneras till oss för ersättning i efterhand. 

    Golfbag vid flygning med Air France
    Vid flygning med Air France är golfbagen förbokad och betald som ett extra bagage.

  • Vad gäller för tullregler inom EU?

    För resor till länder som är medlem i EU är det EUs tullbestämmelser som gäller. Inom EU så gäller följande regler vid köp av alkohol: Du måste ha fyllt 20 år, du ska själv transportera (eller bära) alkoholen samt att alkoholen måste vara för ditt eller din familjs privata bruk. Enligt tullverkets bedömning utgår bland annat följande referens: du får ta med dig 10 liter spritdrycker, 90 liter vin, 20 liter starkvin samt 110 liter öl. För vissa läkemedel krävs uppvisande av läkarintyg.
    Vänligen gå in på www.tullverket.se om ni har fler frågor. Notera att det är den enskilde resenärens eget ansvar att hålla sig à jour gällande tullregler för respektive inreseland.

  • Vad gäller för tullregler utanför EU?

    Det är åldersgräns på 20 år för att föra in följande: 
    Till Sverige får du från icke EU-land föra in: 200 cigaretter, 1 liter starksprit (över 22 %) eller 2 liter starkvin (15-22 %), 2 liter vin (under 15 %), 64 liter starköl. Observera att allt mousserande vin räknas som starkvin oavsett alkoholhalt. För vissa läkemedel krävs uppvisande av läkarintyg. För mer information se www.tullverket.se. Notera att det är den enskilde resenärens eget ansvar att hålla sig à jour gällande tullregler för respektive inreseland.

  • Kan jag resa från andra flygplatsen än de ni erbjuder på hemsidan?

    På vissa destinationer har vi möjlighet att boka andra avreseorter än de som vanligtvis anges, hör med oss om alternativ.  Antingen via info@eastongolf.se eller på telefon 040-947500

  • Vad händer vid flygförseningar eller ändringar?

    Flygtidsändringar och eventuella förseningar kan Easton Golf inte påverka och det utgår ingen ersättning för eventuella utgifter på grund av detta. Tänk på att ha minst 2,5 timmar mellan flyg och vidareförbindelse som bör vara ombokningsbar. Vid flygtidsändringar/försening ges inte ersättning för kostnader som till exempel förlorad semesterdag, förlorad inkomst, missade anslutningar, utgifter för hotell, taxi med mera. En reseförsäkring kan i vissa fall täcka dessa utgifter. Vi rekommenderar att alltid ha ombokningsbar anslutningsbiljett samt att man kontrollerar sitt försäkringsskydd.

  • Mitt bagage skadades och/eller blev försenat, hur går jag tillväga?

    För att kunna få ersättning för skadat eller försenat bagage, golfbag eller liknande så behöver du anmäla det till bagageservice på flygplatsen som då fyller i en PIR-rapport. Var uppmärksam på att du i de flesta fall inte kan göra en PIR rapport efter du har lämnat flygplatsen. Se till att du får PIR rapporten i original, tillsammans med bagagetag (kvittot), då detta krävs som underlag vid eventuell ersättning enligt flygbolagets regler. Observera även att skadat bagage måste reklameras skriftligen inom sju dagar. 

    Eftersom reseförsäkringarnas ersättning för försenat eller skadat bagage oftast är bättre än den du får av flygbolaget rekommenderar vi alltid att du har en bra reseförsäkring.
    För information om reseförsäkringar, kontakta ditt försäkringsbolag.

Om resmålet

  • Golfbanor med Bermudagräs

    Golfbanor som har arten Bermudagräs (även kallat hundtandsgräs) som gräsval genomgår kraftiga färgskiftningar under året. Den praktfulla gröna färgen kommer först under våren när temperaturen är tillräckligt hög dygnet runt. Höst och tidig vår kan alltså banan vara mindre grön. Detta är helt normalt för grästypen. Under de månader som gräset ”vilar” är spelytorna fortfarande väldigt bra, trots sin gulbruna färg. 

Hyrbil

  • Det ingår i din resa

    Det här ingår när du har hyrbil på din resa: 

    • Hyrbil, t.ex. Ford Fiesta eller likvärdig, med 5 dörrar och plats för 2 personer per bil.
    • Fria mil – ingen begränsning av körsträcka.
    • Grundförsäkring.

      Kostnader som kan tillkomma:
    • Bränsle
    • Eventuella lokala skatter
    • Eventuella serviceavgifter
    • Eventuella vägtullavgifter

     

    Du hämtar ut din hyrbil vid ankomst på flygplatsen och kör själv till hotellet. Under vistelsen tar du dig på egen hand till och från golfbanorna. Vid avresa lämnar du tillbaka bilen. 

    Vill du ha mer detaljerad information om din hyrbil under vistelsen kan du läsa mer här. 

  • Vi använder oss av de största hyrbilsbolagen

    Vi samarbetar med Europcar och Auto Europe. Auto Europe i sin tur samarbetar med stora hyrbilsbolag. Det bolag du hämtar ut bilen hos anges på din voucher. Utbudet av bilar varierar beroende på när du bokar och skiljer sig åt mellan olika destinationer. Vi kan inte garantera samma typ av bil eller villkor för alla våra gäster. 

     

Under resan

  • Transfer och utflykter

    Transfer
    Transfer från flygplatsen till hotellet ingår på våra veckoresor. Fordonet kan vara bil eller buss. Valet av fordon beror på hur många resenärer som skall följa med på transfern. Vår Eastonvärd alternativt chaufför tar emot er vid ankomsten med EASTON GOLF-skylt. Information om hur lång tid resan till hotellet tar hittar du på respektive hotellsida här på vår hemsida.

    Utflykter
    Våra Eastonvärdar kommer på plats att berätta mer om vad du inte får missa att uppleva på just ditt resmål. 

  • Boendet

    Boendet
    Oavsett om du valt att bo på något av våra hotell eller i lägenhet så är vi säkra på att du kommer få en fantastisk vistelse. Om du har några frågor eller funderingar under din vistelse ber vi dig att kontakta receptionen eller vår Eastonvärd.

    Måltider och dryck
    Vilka måltider som ingår i din resa är olika från resmål till resmål. För att se exakt vad som gälller för ditt boende ber vi dig att läsa på hotellsidan för ditt hotell här på vår webbplats. 

  • Golfen

    Starttider
    Vi har förbokat starttider som ni får av Eastonvärden på plats. Generellt för de flesta av våra Long Stay destinationer är att en viss del av tiderna förbokas samt att man själv bokar en del av tiderna på plats. På veckoresor är samtliga tider förbokade.

    Tävlingar
    Tävlingar arrangeras och är frivilliga. Startavgiften för tävlingarna ingår inte i resans pris utan betalas på plats. Ta med ditt hcp-bevis då detta kan behöva visas upp innan spel. Nytt hcp-bevis går att skriva ut från www.golf.se

    Klädsel
    Vårdad klädsel gäller på banan. Piké med krage är ett måste och jeans är förbjudet. Golfskor med softspikes är krav. Spikskor eller liknande får inte användas.

    Golffaciliteter
    På våra resor ingår olika faciliteter och hjälpmedel. Se information om just din resa på respektive destinationssida. Mer information om vilka typ av golffaciliteter som erbjuds på just ditt resmål kan du läsa under respektive golfbana. Priserna utomlands kan variera från golfbana till golfbana. Ett riktpris på vagnhyra är ca 5 € per runda, Golfbil ca 25-50 € per runda. Om du vill hyra elvagn eller golfbil ber vi dig att kontakta oss på telefon 040-94 75 00 eller info@eastongolf.se.  Har ni på grund av sjukdom krav på golfbil ska den förbokas vid bokningen (läkarintyg ska medtagas på engelska på resan). 

    Golflicenser
    På vissa golfbanor tillkommer golflicens. Om det gäller din resa så hittar du denna information på ditt resebevis. Detta betalas direkt till golfklubben. Golflicens är ingen avgift som Easton Golf kan påverka eller betala i förväg.

    Underhåll eller stängda banor
    Ibland måste underhållsarbete göras på banorna för att standarden på golfbanan skall vara så hög som möjligt. Banornas kondition kan variera på grund av klimat och nederbörd och det är inget Easton Golf kan påverka. Om golfbanan tvingas stänga på grund av väderförhållande eller annan anledning utgår ingen ersättning.

  • Eastonvärdar

    Vår representant
    Vår Eastonvärd finns på plats hela säsongen om inget annat anges. Eastonvärden ordnar tävlingar, utflykter, gemensamma middagar med mera (ingår inte i resans pris utan bokas och betalas på plats). Vår Eastonvärd gör alltid sitt yttersta för att ni ska få en så fantastisk semester som tänkas kan!

    Eastonbloggen
    Under veckan kommer vår Eastonvärd dokumentera stora och små händelser på vår populära Eastonblogg Om du inte önskar bli omnämnd på bloggen ber vi dig vänligen att meddela Eastonvärden detta.

    Journummer
    Under resesäsongen så har vi alltid vårt journummer öppet utanför ordinarie kontorstider. Om ni akut behöver nå oss så är ni alltid välkomna att ringa på:
    +46 40 94 75 00. Därefter trycker ni siffan 1 för att kopplas vidare till jourtelefonen.

  • Hur fungerar det med läkarintyg för golfbil?

    För att vara säker på att få en golfbil bör du om möjligt boka den via oss på Easton Golf innan avresa. 

  • Valuta

    Valuta/Betalning/Kreditkort
    I tabellen nedan ser du vilka valutor som gäller för respektive land. De flesta av våra hotell accepterar kreditkort, men mer information om detta kan du läsa på respektive hotellsida.

    Land Valuta
    Egypten Egyptiskt pund (EGP)
    Frankrike Euro (EUR)
    Italien Euro (EUR)
    Norra Cypern Turkisk Lira (TRY)
    Portugal Euro (EUR)
    Spanien Euro (EUR)
    Sydafrika Rand (ZAR)
    Tunisien Tunisisk Dinar (TND)
    Turkiet Turskisk Lira (TRY)
  • Dricks

    Tumregeln är att man bör lämna dricks. Ett riktvärde är ca 10% av kostnaden för det du betalar för och cirka 3-5 Euro eller motsvarande per vecka till städpersonalen.

Efter resan

  • Kvarglömda föremål

    Om du har glömt kvar något på resmålet kan vi hjälpa till att eftersöka detta. Om föremålet hittas kan vi mot en fraktavgift skicka detta till dig. Vi kan dock inte garantera att dina kvarglömda saker dyker upp. Kontakta oss om du vill efterlysa ett kvarglömt föremål.

  • Ge oss dina synpunkter

    Gäller ditt ärende sjukdom, skada eller stöld hänvisar vi till ert försäkringsbolag. Gäller ditt ärende flygresan, skadat eller försenat bagage hänvisar vi dig till det flygbolag som du reste med. 

    Om något under din golfsemester inte motsvarar dina förväntningar är det viktigt att du kontaktar vår Eastonvärd på plats eftersom vår ambition är att alltid lösa problemet på plats. Om du är på ett resmål där vi inte har någon golfvärd är du välkommen att kontakta vår kundservice i Sverige på +46 40 94 75 00. De flesta problem går att lösa, men om du ändå anser att situationen inte löstes, har du efter hemkomst till Sverige, möjlighet att berätta om din upplevelse för oss. Tänk på att om du inte framfört dina synpunkter till oss under golfsemestern och vi därmed inte fått någon möjlighet att hjälpa till är du enligt branchpraxis inte berättigad till någon ersättning. 

    Om du har synpunkter efter du har kommit hem välkomnar vi din återkoppling. Ring oss på 040 94 75 00, så får vi prata igenom situationen. 

    Vill du i stället mejla, kan du kontakta oss på kundservice@eastongolf.se. När ditt mejl är oss tillhanda skickar vi en skriftlig bekräftelse där vi anger vår handläggningstid. Handläggningstiden finns till för att vi ska hinna kontakta vår Eastonvärd och samarbetspartner för att få in information om ärendet. När vi sedan har ett svar till dig, blir du kontaktad av någon på vår kundservice. Vänligen observera att en reklamation måste vara oss tillhanda inom två månader efter hemkomst från golfsemestern.